Fase 4: Evaluering af leverandører
I denne fase får I gode råd til, hvordan I kan gå i dialog med de udvalgte leverandører, evaluere deres CSR-indsats og håndtere de risici, som I identificerer.
Alle udvalgte leverandører bør have mulighed for at foretage en selvevaluering. Mener I, at det på baggrund af denne evaluering er sandsynligt, at leverandøren ikke lever op til jeres Code of Conduct, må I handle, fx ved at besøge leverandøren. Et leverandørbesøg kan give jer indblik i de reelle forhold hos leverandøren og danne grundlag for et samarbejde om løbende forbedringer (se fase 5).

De 3 trin i denne fase er:
Leverandørernes selvevaluering
- Brug et selvevalueringsskema
- Send brev og selvevalueringsskema ud
Opfølgning
- Udvælg leverandører til besøg
- Udarbejd en tjekliste til besøget
- Integrér evalueringen i et almindeligt besøg
- Orientér leverandøren om besøget
Leverandørbesøg
- Start med et møde med ledelsen
- Tal med udvalgte medarbejdere
- Gennemgå lokaliteter og dokumenter
- Afslut med et møde med ledelsen