Print

Mater

Mater opretholder lokale håndværkstraditioner gennem beskæftigelse af små virksomheder og forener forretning og bæredygtighed i tidløse og smukke kvalitetsdesign. 

Mater udvikler og markedsfører møbler, belysning samt ’home accessories’ som vaser, kander, kopper, lamper og barstole. Virksomheden har 5 medarbejdere fordelt på Danmark, USA og Indien samt 9 danske og internationale designere tilknyttet.
Mater har 8 leverandører i Indien, Kina og Vietnam. Hovedaktiviteten foregår i Indien.

I Mater er arbejdet med CSR bygget op om virksomhedens vision: “to create timeless and beautiful design based on an ethical business strategy”. Fokus i CSR-arbejdet er på Fair Trade, genbrug og ansvarlig brug af materialer. Mater samarbejder kun med leverandører, hvor Maters CSR-krav virker opnåelige, og hvor virksomheden på sigt forventer, at leverandørerne også vil formidle CSR-kravene videre til underleverandørerne.

Medfinansiering af CSR-forbedringer 
Mater er indstillet på, at CSR-arbejdet er ressourcekrævende, men det skal også være indtjeningsforbedrende for både virksomheden og leverandørerne. 



Mater arbejder ud fra en model, hvor virksomheden sammen med en lokal partner i Indien låner midler til leverandørerne til forbedring af forholdene, hvis CSR-kravene ikke er opfyldt. Mater betaler en lille overpris for varerne indtil lånet er betalt ud. Erfaringen er, at leverandørerne først bliver 100 % motiverede, når de kan se, at deres indtjening forbedres gennem denne proces.  

Ved at finansiere en del af forbedringerne hos leverandørerne har Mater fundet en løsningsmodel, som kommer begge parter til gode, og hvor begge parter investerer i samarbejdet. I et konkret tilfælde har det gjort leverandøren mere interesseret i at fastholde samarbejdet, selvom Mater som nystartet virksomhed kun lagde små ordrer. I dag er volumen på nogle produkter så store, at Mater aftager op til 20 % af leverandørens samlede kapacitet. Planen er at få alle Maters leverandører gennem dette forløb. 



Det er en del af Maters forretningskoncept at finde frem til lokale håndværkstraditioner, som er unikke for forskellige udviklingslande. Maters designere indleder derfor helt naturligt et samarbejde med leverandøren for at forstå de lokale traditioner og bruge dem til at udvikle spændende og professionelle design. Denne form for gensidighed i samarbejdet har vist sig at være en sund platform for CSR-forbedringer. 



Gennemsigtig og åben kommunikation 
Mater oplever stor interesse for virksomhedens CSR-profil. Fx efterspørger internationale stormagasiner, der selv har en ansvarlighedsprofil, netop Maters produkter. Men grundproduktet –dvs. designet – skal være i orden. Mater er også meget bevidst om, at ikke bare deres produkter skal være ansvarlige men også deres kommunikation. Gennemsigtighed og åbenhed er derfor vigtige parametre, når de kommunikerer om deres CSR-principper til kunder, leverandører, investorer og andre interessenter. 



I 2008 lancerede Mater en "special edition" af deres produkter, hvor al profit gik til bæredygtigt arbejde hos deres leverandører. Det var en proces virksomheden var meget bevidst om at gøre gennemskuelig for den enkelte forbruger og virksomhedens andre interessenter, og derfor blev processen detaljeret formidlet på deres hjemmeside.

Læs mere om Mater  

Hjælp os med at forbedre CSR Kompasset.

Vi håber, at du vil deltage i en kort undersøgelse, der kan hjælpe os med at forbedre CSR Kompasset.

Spørgeskemaet åbner op i et nyt vindue, så du kan vente med at udfylde det til du forlader CSR Kompasset.